11 September 2010

Idag var det en "festival" här i byn. Massa folk som samlades å åt å pratade osv. En del hade lite djur med sig oxå. Det var en trevlig tillställning å jag blev presenterad för tusen personer minst... Minns inte hälften av dom å ibland kunde jag komma på mig själv med att 3 sek efteråt inte ens minnas deras namn.. Låter hemskt men de är faktiskt väldigt påfrestande att hjärnan måste jobba på högvarv exakt hela tiden för att hinna med att höra/översätta/förstå allt. Är nog därför jag är så sjukt trött om kvällarna oxå för att man aldrig riktigt slappnar av, även om det känns som man gör det. Dessutom är ju folk supernyfikna på allt som har med Sverige att göra för folk här avgudar Sverige! Ibland blir jag helt förvirrad å vet inte vad jag ska svara, för de vanor jag har hemma representerar ju inte hela Sverige. Och jag vill ju svara rätt, men ibland får jag totalt hjärnsläpp om de t.ex. frågar om vi har det ena eller det andra i Sverige.. Aja, bara att flina å se glad ut så får resten lösa sig av sig själv.

En fråga som jag ofta får är vad som jag är mest förvånad över eller som skiljer Sverige och USA mest. Måste nog säga att det dels är hur stort allting är. Kollade på kartan å såg att New York såg ut att ligga nära, dit borde man kunna ta sig. Jo tjena, det tar två timmar med flyg...

Något annat jag har lagt märke till är maten. Självklart lagar man ju maten på olika sätt, de gör man ju även i Sverige, men vad de äter är annorlunda enligt mitt tycke! Här äter en del chips till maten (alltså till lunch osv), vilket jag själv endast gör till tacos, de äter väldigt mycket fet mat (också enligt mig och vad jag har sett under den här veckan) som t.ex. bacon och majonäs på smörgås, det finns överflöd av olika bakelser så fort man är nånstans, å de är glasyr å de är grejer. Kan säga att jag inte trodde jag brydde mig i om jag åt nyttigt eller inte, men nu har jag lärt mig något nytt om mig själv.. Tycker en del saker kan bli alldeles för mycket och jag försöker verkligen tänka på vad jag äter, alltså inte äta chips till maten osv fast det finns. Jag har sagt att jag vill leva ett amerikanskt liv, men jag tänker verkligen inte bli fet! Haha :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0