New York!

Sist jag skrev va jag ju inte speciellt glad som ni kanske märkte, så jag tänkte att det kanske vore bäst att uppdatera och berätta hur det gick till slut. Det blir nog ett långt inlägg så jag delar upp det lite så kan ni läsa det ni tycker är intressant. :)

Flygresan:

Det var ju som sagt världens storm under hela tisdagen och hela natten, och på 22 nyheterna släpptes bomben- massa flyg var inställda. Vi kollade upp min flight och självklart var det en av de inställda. Jag måste säga att jag är förvånad över att jag inte fick panik eller börja grina eller nåt, men jag tänkte att det va bäst att vänta tills vi hade ringt flygplatsen innan jag gjorde de ifall de skulle lösa sig ändå. Och grejen var ju att jag hade gett mig fan på att jag skulle till New York till vilket pris som helst, och om jag va tvungen att köpa en ny biljett så fick det bli så.

Linda ringde iaf till flygplatsen och vi fick då veta att dom hade bokat om mig till ett annat flyg 5 min senare-men som va ett direktflyg och alltså mkt smidigare för min del. Lovely! Så klockan 3 på natten svängde vi ut från hennes gård i det fortfarande lika stormande vädret. Halvvägs till flygplatsen ringer min mobil, det är från flygplatsen och de ville bara meddela att planet går klockan 10 istället för klockan 7. TACK för att ni sa de nu lixom! Fast dom ringde väl så fort dom kunde men vi hade ju kunnat åka hemifrån klockan 8 istället för klockan 3, men men, de va ingen ide att vända. Tänkte att det var tur för dom att jag skulle få komma iväg iaf, för som jag skrev i ett sms till morsan; "annars hade ni fått höra om en terroristattack på flygplatsen om dom inte tar mig till New York!"

Framme på flygplatsen gick allt hur bra som helst! Jag fick min biljett och jag åt lite frukost på Starbucks. Kände mig så vuxen när jag satt där med min kaffekopp och ett wienerbröd i handen på cafét, ingen visste ju att det bara var varm choklad i koppen lixom! :D Haha! När jag hade käkat klart hade jag dessutom turen att hitta en kvarglömd madrass/dyna, så den beslagtog jag och knölade in mig under ett skrivbord och sov i två timmar. Riktigt skönt efter en natt med typ 2 timmars sömn! Vaknade bara en gång av att en farbror stannade och la en filt över mig, hur gulligt var inte det lixom?? :)
New York:

Mötte upp familjen i New York. Kul att se alla igen men konstigt som fan att prata svenska i USA.. Alltså de är en sak att skriva här eller snacka på skype, men att prata med en människa live på svenska här är superkonstigt! Många gånger börjar jag meningen på engelska men kommer sen på att jag kan ju snacka svenska.. Hehe.. Jag som hatade Hollywoodfruarna å hur de bröt på engelska å nu gör jag det själv! Sjukt.. :P

Onsdagskvällen tillbringade vi på Times Sqare. Bodde på ett litet, trevligt hotell mitt på Manhattan. :) Vi käka lite först och sen knallade vi bara runt å kolla på allt. Slang in en vända på Hard Rock Café där oxå så nu har jag varit på 3 såna här i USA! Hehe :) Det är svårt att ta in allt och verkligen förstå att man verkligen är i New York. Man ser alla lysen och skyltar och kända namn överallt men man står där mitt i som ett fån och tänker; "Va? Är det här verkligen Broadway? Riktiga Broadway!?" Sen kan man ju inte låta bli att undra vem det är som sitter i limmon som glider förbi precis bredvid dig.

Torsdagen började vi med ett besök upp i Empire State Building. Även om det är lägre än Willis Tower (Sears Tower) så kändes det högre på nå vis... Skumt! Därifrån kunde man se typ hela Manhattan å New York... Grymt! Såg frihetsgudinnan bra därifrån och massa andra kända ställen också.

Efter det for vi ner till hamnen där det stora finnansdistriktet är och tog en båttur ut till frihetsgudinnan för att se den på nära håll. Det var oxå sådär overkligt... "Jaha, så här är hon alltså. Frihetsgudinnan. Coolt." Typ så var det.. Haha... Vi passerade även ön Ellis Island som var immigrationsstationen för alla svenskar som drog till Amerika när det blev dåliga tider i Sverige.

När vi kom tillbaka från båtturen gick vi till Ground Zero, platsen där World Trade Center och tvillingtornen var. Blev ganska förvånad faktiskt. Hade nog förväntat mig antingen en fin park eller en stor grushög. Istället var det världens byggnadsområde med massa maskiner överallt. Vet inte vad det ska bli men jag har hört rykten om att dom planerar att bygga en moské där, vilket är det dummaste och mest provocerande man kan göra i mina ögon! Kommer ju inte att ta länge innan nån släpper en bomb där lixom! :O

På kvällen blev det lite middag och sedan avslutade vi vår tripp till New York med ett besök i Chinatown. Är nöjd med resan och jag känner att vi hann med ganska mycket på den korta tid vi hade. Det är inget jag kan komma på nu som jag känner att vi missade, även om det finns tusen saker jag vill göra och se nästa gång jag är där. Då ska jag se till att ha mer tid oxå, men tills vidare är jag oerhört glad att jag har varit där. :)

Fredagen spenderades på flygplatsen, flyg och i bil på väg hem till Wisconsin igen.

Vi har varit ut på lite småutflykter och käkat på restaurang osv och har det allmänt bra här. Laddar om och tar nya tag inför Miami på tisdag :D Eller för mig är det att ladda om eftersom det här numera är hemma för mig, eller ja, mer än för min familj iaf. För dem är ju allting nytt och de måste fortfarande ställa om efter tidsskillanden så för dem är det väl inte så mycket vila kanske. Jag är så glad att jag har vart här ett tag och vant mig så jag kan njuta av allt istället för att va supertrött bara.

Jag hoppas jag fick med allt nu, annars får jag uppdatera sen. Här kommer några bilder. Pusshooj!

   
Fr.v. Jag och Jonas på Times Square. Frihetsgudinnan. Manhattan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0